Barbarie sau evoluţie? Naiba ştie!

În miezul verii, mai precis în lunile iulie şi august, noul Pavilion Expoziţional construit la intrarea în staţiunea Mamaia a fost gazda unui Târg de Carte. Organizarea a fost excelentă, comunicarea în regulă, invitaţii clasici ( edituri& distribuitori de carte), super oferte şi lansări de tot felul, inclusiv cea a revistei Tomis. Tabloul ar fi fost de un clasic succes dacă în el ar fi apărut şi andrisantul tevaturii: publicul. Acesta, însă, s-a prezentat anemic, sfios şi cu buzunarele cusute. Cuvântul „fiasco” a fost auzit de câteva ori în legătură cu Târgul, chiar dacă nu într-un cadru oficial. Explicaţiile, tot neoficiale, au bătut monedă pe amplasamentul impropriu al Pavilionului, aşezat, parcă, prea anapoda. Altminteri nu se explică faptul că, din zecile de mii de constănţeni, plus turiştii de pe litoral, abia s-au găsit câţiva clienţi care să bântuie standurile de carte parcă pentru a le face în ciudă vânzătorilor, care voiau şi ei să socializeze ca să nu adoarmă. Explicaţia cu amplasamentul a părut satisfăcătoare până mai de curând, când s-a organizat, în acelaşi spaţiu, alt Târg. De data asta, însă, a fost reprezentată cultura pământului, nu cea scolastică. Ziua Recoltei a făcut furori, indiferentă la spaţiu şi timp. Am trecut cu maşina de vreo trei ori pe lângă locul numit şi, de fiecare dată, am aşteptat câteva minute în ambuteiajul provocat de înghesuială, privind visător la furnicarul catalizat de grătare şi mega ofertele la gogoşari, dovlecei şi fasole boabe. Am înţeles şi eu, atunci, că explicaţia pentru eşecul Târgului de carte nu ţine de geografie, de comunicare ori de economie. Pur şi simplu, cartea nu mai este prizată. Dincolo de notorietatea cărţilor ieftine distribuite cu ziarul, dincolo de succesul editorial al unor volume susţinute exclusiv de promovarea agresivă, cartea nu mai răspunde necesităţilor intelectuale şi sufleteşti ale publicului. Putem să ne amăgim noi prin redacţii că e altfel, putem să ne citim unii pe alţii şi să ne facem reverenţe de la distanţă, dar un fapt rămâne cert: nu există public pentru noi şi scrisul nostru, pentru cultură şi scris în general. O fi ăsta un semn de barbarie, cum zice Barrico, o fi vreo formă de necesară evoluţie, cum ar zice vreun inginer, nu ştiu. Cert este, însă, că între lumea celor care cuvântă în scris şi a celor care găsesc modalităţi ceva mai directe de a o face, se află o prăpastie. Deocamdată o ignorăm. Nu ştiu pentru cât timp.

4 responses to this post.

  1. Posted by Alexa on 29/10/2009 at 14:12

    doamne, cat ma bucur ca te-ai intors! dar cat ma bucur!
    nici nu ti-am citit postul
    dar il citesc acum
    da
    acum
    il citesc
    acum🙂

    Răspunde

  2. Posted by hazzo on 30/10/2009 at 14:32

    🙂

    Răspunde

  3. … la Targul de carte din Bucuresti erau destui oameni.
    Studenti, elevi, parinti cu copii dupa ei, cititori avizi, cautatori de pasari rare (sau mai ieftine), oameni veniti special pentru cate-o lansare sau sa faca rost de-o carte (pentru colectie, pentru facut cadou mai departe etc.). Ei sunt clientii targurilor de carte.
    La Mamaia nu aveau cum sa vina asa multi. Chestie de economie, nr. cititorilor raportat la nr. total de locuitori (iarasi gandesc inginereste)
    Apoi, nici mie nu-mi suna bine amplasarea.

    Răspunde

    • Posted by hazzo on 31/10/2009 at 11:05

      Bucureştiul e destul de mare pentru ca nişa cititorilor să fie proporţional mare. Asta nu o face, însă, mai puţin nişă. Nişa nu e semnificativă, se pierde în oceanul de analfabeţi. Percepţia pe care ţi-o dau momentele speciale (Târgurile ) poate fi greşită. Publicul larg nu citeşte, doar îşi pierde timpul la televizor sau pe net. „Muzica” socială e făcută de publicul larg, din păcate. De-aici şi România noastră îngălată. Cititori pasionaţi există, asta e limpede. Din păcate, ei nu alcătuiesc masa critică.

      Răspunde

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: